Praleisti navigacijos meniu

Šeimos Santykių Institutas

In English

2016-03-29. Klaipėdos mokymų grupės dalyvių įspūdžiai iš mokymų

Pozityviai vaikų ir jaunuolių raidai reikalinga palaikanti parama iš šeimos, draugų ir bendruomenės, kurios rizikos grupės vaikai ir jaunuoliai dažniausiai stokoja. Vaikų dienos centrų (VDC), atvirų jaunimo centrų (AJC) ir erdvių (AJE) darbuotojai gali prisidėti prie vaikų ir jaunimo gerovės stiprinimo, turėdami žinių apie jų raidos uždavinius ir aktyvaus darbo metodų, ugdančių vaikų ir jaunuolių pagrindines kompetencijas būtinas sėkmingam gyvenimui suaugus.

Darbas su vaikais ir jaunuoliais yra kupinas emocinės įtampos ir įvairiausių jausmų. Su vaikais ir jaunuoliais dirbantys specialistai savo darbe dažnai susiduria su įvairiais iššūkiais, reikalaujančiais žinių ir įgūdžių. 2015 m. spalio – 2016 m. sausio mėnesiais Klaipėdoje vyko mokymai vaikų dienos centrų, atvirų jaunimo centrų ir erdvių darbuotojams bei savanoriams. Dešimties dienų (80 ak. val.) mokymuose dalyvavo daugiau nei 60 darbuotojų ir savanorių, dirbančių su vaikais ir jaunimu Klaipėdos apskrityje (Klaipėdoje, Palangoje, Neringoje, Šilutėje, Priekulėje, Gargžduose, Skuode).

Darbe su vaikais ir jaunuoliais labai daug reikšmės turi paties darbuotojo asmenybė ir gebėjimas panaudoti savirefleksiją ir asmeninę patirtį darbe. Daug jausmų darbe kyla ne tik vaikams ir jaunuoliams, bet ir patiems darbuotojams. Todėl mokymuose daug dėmesio buvo skirta pačių mokymų dalyvių jausmams ir jų valdymui. Simona Rimkutė, labdaros ir paramos fondo vaikų dienos centre ,,Dienvidis“ dirbanti socialine darbuotoja, pasakojo, kad mokymai padėjo jai išmokti labiau pažinti savo jausmus. ,,Pamačiau, kad savo jausmų pažinimas yra svarbus įgūdis, todėl ir su vaikais dabar to mokomės – kalbamės, kaip kiekvienas jaučiasi“ – dalinosi socialinė darbuotoja. Klaipėdos apskrities viešosios I. Simonaitytės bibliotekos AJE dirbanti Giedrė Urbikaitė – Popova teigė, kad jai taip pat labiausiai įsiminė temos apie emocijų atpažinimą, charakterio tipus. ,,Mokymų metu, daugelį metodų, kurių mokėmės teoriškai, pritaikėme praktiškai - ,,perleidome“ per save ir tai padeda darbe su vaikais ir jaunuoliais“ – dalinosi jaunimo darbuotoja.

Vaikai ir paaugliai dažnai yra nepajėgūs valdyti stiprių jausmų, nori nuolat patirti kažką naujo, rizikuoti ir išbandyti ribas. Darbe su vaikais ir jaunuoliais yra svarbu mokėti valdyti kylančius stiprius jausmus bei išlaikyti ribas. Gabija Čeledinaitė, dirbanti Gargždų socialinių paslaugų vaikų dienos centre, teigė, kad jai žinios apie tai, kaip tvarkytis su sunkesnėmis emocijomis, kaip išbūti darbe, kai kyla sudėtingos situacijos, buvo itin naudingos. ,,Mokymai paskatino peržiūrėti savo ribas tiek darbe, tiek asmeniniame gyvenime“ – savo pastebėjimais dalinosi ir jaunimo darbuotoja S. Rimkutė.

Daugumai darbuotojų džiaugėsi, kad mokymuose atliko daug praktinių užduočių, kurių metu galėjo labiau pažinti save bei dirbti komandoje. AJE kuratorė Inesa Gaudutytė dalinosi, kad mokymų metu atliktos praktinės užduotys ją privertė iš naujo pasvarstyti apie save ir savo darbą. Kalbinta Veiviržėnų kultūros centro AJE darbuotoja išsakė, kad po mokymų labiausiai pasikeitė ji pati, nes išaugo jos asmeninės kompetencijos.

Mokymų metu daug dėmesio skirta sisteminio požiūrio perdavimui – kad pagalba vaikui būtų efektyvesnė yra svarbus darbas su visa šeima. Dalis darbuotojų teigė, kad dirba ne tik su vaikais, bet ir su jų šeimomis, o kitiems šiuo metu tai sunkiau pavyksta. ,,Suprantame, kad su šeima dirbti yra tikrai svarbu. Ateityje norėtume dirbti su visais šeimos nariais, tačiau šiuo metu tam neturime žmogiškųjų išteklių“ – sakė AJE kuratorė I. Gaudutytė.

Mokymų metu buvo suteikiama svarbių žinių apie vaiko raidos charakteristikas, prieraišumo teoriją, kaip paskatinti vaikus bei ką daryti, kai vaikas elgiasi netinkamai. Be šių žinių mokymų dalyviai džiaugėsi galėję gauti naudingų žinių ir apie naujos erdvės (organizacijos) jaunuoliams kūrimą. S. Rimkutė dalinosi, kad šiuo metu jie kuria jaunimo erdvę. ,,Gautos žinios buvo labai įdomios ir naudingos, davė vizualizaciją, kaip turėtų atrodytų mūsų kuriama jaunimo erdvė“ – pasakojo jaunimo darbuotoja.

Visi kalbinti darbuotojai džiaugėsi, kad galėjo dalyvauti ilgalaikiuose mokymuose ir įgijo naujų žinių ir įgūdžių. Dauguma VDC, AJC ir AJE darbuotojų bei savanorių jaučiasi esą socialinėje atskirtyje ir nuolat pamirštami, nes iš jų tikimasi tik atsakomybės prisiėmimo, geranoriškumo ir savanorystės dirbant su rizikos grupės vaikais ir jaunimu. Mokymuose dalyvavo vaikų ir jaunimo centrų/erdvių darbuotojai iš skirtingų miestų ir įvairių įstaigų. Laimonas Taroza džiaugėsi, kad mokymų metu vykusios praktinės konsultacijos suteikia galimybę įvairiems specialistams pasidalinti savo patirtimi. ,,Labai gera išgirsti ir kitų patirtį, jų vertinimus, kitaip pažvelgti į aptariamas situacijas“ – dalinosi Šilutės raj. Kintų pagrindinės mokyklos daugiafunkcinio centro jaunimo darbuotojas. I. Gaudutytė taip pat džiaugėsi, kad galėjo paklausyti kitų darbuotojų nuomonių ir patirties, kuri ją motyvavo.

Organizuoti mokymai Klaipėdoje yra Šeimos santykių instituto vykdomo projekto „Vaikų dienos centrų, vaikų dienos centrų su atviromis jaunimo erdvėmis, atvirų jaunimo centrų darbuotojų ir savanorių kompetencijų kėlimas“ dalis. Tai pirmieji mokymai Lietuvoje, kurių metu kvalifikaciją kelia VDC, AJE ir AJC darbuotojai ir savanoriai iš visų Lietuvos apskričių. Projektą remia Europos Ekonominės Erdvės finansinio mechanizmo 2009-2014 periodo programa LT05 „Rizikos grupės vaikai ir jaunimas“ Lietuvoje.

Straipsnis iš Klaipėdos miesto savivaldybės administracijos tinklalapio www.klaipėda.lt

Psichologinė pagalba internetu

Skype
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots. (see: www.captcha.net) Įveskite raidės iš paveiksliuko.