Praleisti navigacijos meniu

Šeimos Santykių Institutas

In English

2016-02-22. Įspūdžiais apie įvykusius mokymus dalinasi Panevėžio mokymų grupės dalyviai

Pozityviai vaikų ir jaunuolių raidai reikalinga palaikanti parama iš šeimos, draugų ir bendruomenės, kurios rizikos grupės vaikai ir jaunuoliai dažniausiai stokoja. Vaikų dienos centrų (VDC), atvirų jaunimo centrų (AJC) ir erdvių (AJE) darbuotojai gali prisidėti prie vaikų ir jaunimo gerovės stiprinimo, turėdami žinių apie jų raidos uždavinius ir aktyvaus darbo metodų, ugdančių vaikų ir jaunuolių pagrindines kompetencijas būtinas sėkmingam gyvenimui suaugus.

Darbas su vaikais ir jaunuoliais yra kupinas emocinės įtampos ir įvairiausių jausmų. Su vaikais ir jaunuoliais dirbantys specialistai savo darbe dažnai susiduria su įvairiais iššūkiais, reikalaujančiais žinių ir įgūdžių. 2015 m. rugsėjo–lapkričio mėnesiais Panevėžyje vyko mokymai vaikų dienos centrų, atvirų jaunimo centrų ir erdvių darbuotojams bei savanoriams. Dešimties dienų (80 ak. val.) mokymuose dalyvavo 32 darbuotojai ir savanoriai, dirbantys su vaikais ir jaunimu Panevėžio apskrityje (Panevėžyje, Kupiškyje, Biržuose ir Rokiškyje). Praėjus dviem mėnesiams po mokymų, mokymų dalyviai pasidalino savo įspūdžiais iš mokymų bei patirtimi, kaip įgytas žinias jiems sekasi pritaikyti savo darbe.

Vaikai ir paaugliai dažnai yra nepajėgūs valdyti stiprių jausmų, nori nuolat patirti kažką naujo, rizikuoti ir išbandyti ribas. Daug jausmų kyla ne tik vaikams ir jaunuoliams, bet ir patiems darbuotojams. VDC, AJC ir AJE darbuotojų ir savanorių darbe labai daug reikšmės turi paties darbuotojo asmenybė ir gebėjimas panaudoti savirefleksiją ir asmeninę patirtį darbe. Todėl mokymuose daug dėmesio buvo skirta pačių mokymų dalyvių jausmams ir jų valdymui.

Labdaros ir paramos fonde ,,Vilties šviesa“ dirbantis Donatas Kirša dalinosi, kad kiekvieną mokymų dieną dalyviai pradėdavo ,,ryto ratu“, kurio metu kiekvienas pasidalindavo, kaip nusiteikęs atėjo į mokymus. ,,Iš pradžių tai buvo gana neįprasta, tačiau reikalinga“ – sakė D. Kirša. Lietuvos ,,SOS vaikai“ Panevėžio VDC socialine pedagoge dirbanti Dainora Guokienė taip pat pažymėjo kasdienius ,,ryto ratus“. ,,Pamatai, kad jausmų yra tiek daug, ne tik ,,gerai“ ar ,,blogai“ <…> svarbu mokėti juos pažinti ir įvardinti“ – pastebėjimais dalinosi darbuotoja. D. Guokienė sakė, kad panašius bendrus pasikalbėjimus dabar daro ir su vaikais kiekvieną savaitę: ,,Kartais kalbamės konkrečia tema, kartais apie jausmus. Vaikai tampa atviresni, pasipasakoja apie tai, kas jiems svarbu tą dieną“.

Panevėžio Jaunuolių dienos centre su psichikos sutrikimų turinčiais jaunuoliais dirbanti Jolita Kavaliauskienė teigė, kad mokymai jai davė daug naujų žinių apie darbą su pažeidžiamais vaikais ir jaunimu. Ypač įsiminė vaiko raidos charakteristikos, agresijos ir pykčio išraiškos. ,,Gautas žinias pritaikome ne tik darbe – dabar lengviau suprasti tiek kitus, tiek save ir priimti iškylančias emocijas“.

Mokymų metu svarbi vieta buvo skiriama sisteminiam požiūriui, šeimos vaidmeniui ir esminiams darbo su šeima principams. Panevėžio vaikų dienos užimtumo centre psichologe dirbanti Daiva Tumasonytė pasidalino, kad mokymų metu perduotas sisteminis požiūris į darbą su vaikais/jaunuoliais jai buvo naudingas. Kai vaiko/jaunuolio aplinka nesikeičia, keistis pačiam vaikui/jaunuoliui tampa sudėtinga, todėl ypač svarbu dirbti su visa šeima. Apie sisteminio požiūrio svarbą šiame darbe kalbėjo ir Donatas Kirša: ,,Dažnai bandoma spręsti probleminę situaciją tik su vaiku, nežinant, kaip ją veikia tėvai, mokytojai ar kiti asmenys. Todėl labai svarbu dirbti ne vien su vaiku, ne su viena mama ar tėčiu, bet su visa šeima“ – pastebėjimais dalinosi D. Kirša.

Mokymai yra galimybė darbuotojams ir savanoriams iš įvairių organizacijų susipažinti ir pasidalinti patirtimi. D. Kirša pastebi, kad nereikia stebėtis, jog vaikai/jaunuoliai nežino, kur ieškoti ir gauti pagalbą, juo labiau, kad pačios organizacijos, dirbančios su vaikais/jaunuoliais, vienos kitų nepažįsta. Mokymai turėjo didelės naudos darbuotojams, nes jie tarpusavyje su kolegomis iš skirtingų įstaigų dalinosi patirtimi. D. Tumasonytė taip pat teigė, kad itin naudingos buvo praktinės konsultacijos ir pastebi, kad Panevėžyje tokių konsultacijų trūksta. ,,Būtų gerai, kad būtų galimybė nuolat turėti praktines konsultacijas (profesinę priežiūrą), kol kas dienos centrų darbuotojams Panevėžyje jų nėra“ – dalinosi D. Tumasonytė.

Dauguma darbuotojų džiaugėsi, kad mokymuose buvo daug praktinių užsiėmimų, vaizdinės medžiagos. ,,Labiausiai patiko, kad galėjom patys per asmeninę patirtį praktinių užsiėmimų metu pritaikyti įgytas teorines žinias“ – teigė D. Kirša. Mokymų dalyviai teigė, kad nemažai praktinių užsiėmimų metu išbandytų metodų ir priemonių taiko savo darbe su vaikais/jaunuoliais bei džiaugiasi, kad turėjo galimybę pirmiausia patys juos išbandyti.

Organizuoti mokymai Panevėžyje yra Šeimos santykių instituto vykdomo projekto „Vaikų dienos centrų, vaikų dienos centrų su atviromis jaunimo erdvėmis, atvirų jaunimo centrų darbuotojų ir savanorių kompetencijų kėlimas“ dalis. Tai pirmieji mokymai Lietuvoje, kurių metu kvalifikaciją kelia VDC, AJE ir AJC darbuotojai ir savanoriai iš visų Lietuvos apskričių. Projektą remia Europos Ekonominės Erdvės finansinio mechanizmo 2009-2014 periodo programa LT05 „Rizikos grupės vaikai ir jaunimas“ Lietuvoje.

Iš AINA - Aukštaitijos internetinė naujienų agentūros

Psichologinė pagalba internetu

Skype
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots. (see: www.captcha.net) Įveskite raidės iš paveiksliuko.