Praleisti navigacijos meniu

Šeimos Santykių Institutas

In English

Kaip pasitikėti savimi kai išyra šeima?

Mes jau ankstyvoje vaikystėje rezgame planus kaip kursime šeimą ir svajojame, kokia ji bus. Mergaitės įsivaizduoja savo svajonių vyrą, vestuves, motinystę, berniukai galvoja kaip pastatys namą bei uždirbs pinigų savo šeimai.

 Vis dėl to, ne visada mūsų svajonės tampa tikrove, o sukurti pagarba ir pasitikėjimu pagrįstus santykius realybėje yra sunkiau nei kartais mums atrodo. Lietuvos statistika nedžiugina: 2013 metų duomenimis, 48 proc. santuokų baigiasi skyrybomis.

Štai ir jūs atsiduriate skyrybų procese, padedate tašką skyrybų dokumentuose. O kas tada? Galbūt turėtumėte pasijausti laisvesniu, stipresniu? O gal priešingai - liūdnesniu, bejėgiškesniu? Kad ir kaip bebūtų, jūsų gyvenimas stipriai pasikeičia ir esate priverstas iš naujo pažvelgti į save, pasaulį bei atrasti, ko norite iš savo gyvenimo.

Žmonės skyrybas išgyvena įvairiai. 38 metų vyras dalinasi savo skyrybų išgyvenimo procesu: „Po skyrybų norėjau kuo greičiau viską pamiršti, nes prisiminimai tik draskė širdį. Pradėjau labai aktyviai ieškoti naujų santykių, o kai susiradau antrą pusę, labai džiaugiausi, jaučiausi tarsi pakylėtas. Vis dėl to, tas džiaugsmas tęsėsi neilgai, nauja draugė greitai ėmė erzinti, o pats jaučiau netikrumą dėl didelio skubėjimo. Supratau, jog visų pirma turiu iš tikrųjų pripažinti ir priimti įvykusias skyrybas, kad galėčiau kurti naujus santykius“.

32 metų moteris pasakoja kiek kitokią istoriją: „Po 5 metus trukusios santuokos iširimo užsidariau savo namuose bei savo viduje. Nustojau bendrauti su aplinkiniais, nutraukiau ryšius net su draugais ar artimaisiais. Visą tą laiką kaltinau save, jaučiau gėdą ir maniau, jog nesu verta kurti naujus santykius. Žinoma, savęs kaltinimai ir nebendravimas su aplinkiniais nepadėjo susitaikyti su skyrybomis. Tik pradėjusi save mylėti ir nebekaltinti galėjau vėl bendrauti su kitais bei megzti naujas pažintis“ . Kartais po išsiskyrimo gali kilti noras viską kuo greičiau užmiršti ir „stačia galva“ pasinerti į naujus santykius arba užsidaryti ir visiškai nebendrauti su aplinkiniais, tačiau skyrybas išgyvenusieji pastebėjo, jog tik išgedėjus prarastus santykius tapo stipresniais bei išmintingesniais.

Skyrybų procesas yra ilgas ir nelengvas kelias, kurį galime sugretinti su netekties išgyvenimu, juk prarandate partnerį, kuris užėmė svarbią jūsų gyvenimo dalį. Išsiskyrusieji dažniausiai patiria visas psichologines stadijas kaip ir netektį išgyvenantieji: šoką, neigimą, pyktį, kaltę, liūdesį ir galiausiai susitaikymą. Dažnai, iškart po išsiskyrimo, galvoje sukasi klausimai: Kodėl man taip nutiko? Ką padariau ne taip? Kaip gyventi toliau? Gal aš jau visai nieko vertas? Natūralu, kad po skyrybų imame dvejoti savo šaunumu bei gebėjimu kurti bei išlaikyti ilgalaikius santykius, tačiau tokios mintys mažina mūsų pasitikėjimą savimi ir tik dar labiau apsunkina išsiskyrimo procesą. Nemalonios mintys apie save sulaiko mus nuo laimės, pilnatvės bei galimybės sukurti naujus ir tvirtus santykius. Juk jei manysite, kad su nauju parneriu nieko neišeis, greičiausiai dėsite mažiau pastangų kurdami artimą ryšį ar spręsdami konfliktus. Jei nesistengsite dėl santykių iš visų jėgų, patys prisidėsite prie galimos naujų santykių griūties. Kaip matote, kad galėtumėte kurti gyvenimą tokį, kokio norite, visų pirma, turite tikėti savo jėgomis.

Suprantama, jog po skyrybų vėl patikėti, kad esate įdomus, geidžiamas bei vertas meilės žmogus, gali tapti tikru iššūkiu, tačiau, kad ir koks skaudus išsiskyrimo procesas bebūtų, jūs galite jį išgyventi. Išgyventi šį procesą greičiausiai nebus lengva, tačiau svarbu žinoti, jog kiekvieno etapo metu svarbūs skirtingi dalykai, kurie gali jums padėti. Kartais tai gali būti draugo petys, ant kurio galite nuoširdžiai išsiverkti, kartais tai gali būti sportiniai bėgimo bateliai, kurių pagalba galėtumėte išlieti susikaupusį pyktį, arba bendradarbiai, kurie vis primintų, kad esate puikus darbuotojas, nepaisant to, kad jūsų santuoka nesusiklostė. Išgyvenus šoko, neigimo, pykčio ir liūdesio stadijas ateina metas priimti tai, kas nutiko. Susitaikymo su skyrybomis proceso metu svarbu priimti faktą, kad esate vienas ir jums dabar reikia pasirūpinti savimi. Šiuo laikotarpiu naudinga atsigręžti į save ir pamatyti save ne kaltinančiai, o priimančiai, pažinti savo poreikius bei įgyvendinti svajones. Atrasdami seniai pamirštus, o galbūt ir naujus pomėgius, pamatydami savo realų indėlį skyrybų procese, keisdami jums nenaudingą elgesį, besimokydami naujų įgūdžių, po truputį galėsite vėl tikėti ir pasitikėti savimi bei pasauliu. Galėsite užmegzti naujus, šįkart tvirtesnius, artimus santykius.

Nutinka ir taip, jog ne visuomet pavyksta rasti tinkamą pagalbą savo aplinkoje, tuomet svarbu pripažinti poreikį ir išdrįsti kreiptis į specialistus. Psichologas, psichoterapeutas ar pasitikėjimo savimi stiprinimo grupė galėtų jums padėti susitaikymo su situacija ir savo emocijomis procese. Visiems, kurie išgyvenate šį sudėtingą išsiskyrimo procesą, noriu palinkėti neprarasti vilties ir nesustoti ieškojimų kely, nes juk tai, kas gali padaryti jus laimingu, slypi giliai jūsų viduje, belieka tik tai atrasti.

                                                                                       Psichologė Eglė Kuprytė

Psichologinė pagalba internetu

Skype
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots. (see: www.captcha.net) Įveskite raidės iš paveiksliuko.