Praleisti navigacijos meniu

Šeimos Santykių Institutas

In English
Naujienos

Kviečiame skaityti naują straipsnį "Vaikas ir kompiuteris: nauda ar problema?"

Kompiuterių ir interneto įdiegimas labai stipriai paveikė vaikų gyvenimą. Kompiuteriai šiuo metu yra taip paplitę, kad beveik kiekvienas vaikas turi galimybę jais naudotis namie ar ugdymo institucijose. Kadangi kompiuteriai įgyja vis didesnę reikšmę vaikų gyvenime, natūraliai kyla klausimas apie kompiuterio poveikį vaikams.

Šiuo klausimu diskutuojama tiek mokslo pasaulyje, tiek žiniasklaidoje, tiek valstybiniame lygmenyje. Vienas iš šių diskusijų rezultatų yra naujos socialinės problemos įvardinimas. Ši problema apibrėžia nelygias galimybes naudotis asmeninėmis kompiuterinėmis technologijomis, nes vienos šeimos turi šias galimybes, o kitos jų neturi. Skaitmeninės takoskyros fenomenas (Digital divide) turi platesnę prasmę – žmonės, esantys ekonominiame ir socialiniame nepritekliuje, neturi galimybės naudotis šiuolaikinėmis informacijos technologijomis, o tai sustiprina jų atskirtį visuomenėje. Karščiausios diskusijos skaitmeninės takoskyros klausimais vyksta apie vaikų ugdymą. Jei kompiuteris yra galingas mokymo įrankis, tai vaikai, stokojantys galimybių juo naudotis namuose ar mokyklose, patiria dideli stygių savo vaikystėje, kas neišvengiamai turės įtakos jų gyvenimui suaugus.
Mokslininkų nuomonės šiais klausimais išsiskiria. Technologijų šalininkai teigia, kad kompiuterių paplitimas sukėlė naują socialinę problemą, nes ne visi vaikai turi lygias galimybes naudotis jais, t.y. jų poreikis turėti kažką teigiamo ir svarbaus gyvenime yra nepatenkinamas.
Kompiuterių peikėjai teigia, kad socialinė problema yra ta, kad maži vaikai yra žalojami dėl neapsaugojimo nuo priešlaikinio naudojimosi kompiuterinėmis technologijomis, stabdančio jų natūralią pažintinę ir emocinę raidą.

Kokią įtaką turi kompiuterinės technologijos vaikams?

Moksliniai tyrimai rodo, kad kompiuteriai stipriai veikia šias vaiko gyvenimo sritis: ugdymą, laisvalaikį, ankstyvus socialinius ryšius ir sveikatą.
Santykio tarp vaiko ir kompiuterio išeitys svyruoja tarp dviejų kraštutinumų: naudos ir žalos. Be suaugusiųjų priežiūros paliktiems vaikams dėl ilgalaikio naudojimosi kompiuteriu gali kilti rimtų fizinių, socialinių ir psichologinių problemų. Tinkama vaikų priežiūra padeda šios žalos išvengti.

Teigiamas naudojimosi kompiuteriu poveikis

Ugdymui

  • Yra daug kompiuterinių programų, kurios padeda ugdyti vaikų matematinius, loginio mąstymo, kalbos ir kitus įgūdžius. Šios programos palengvina mokymąsi.
  • Mokymo pobūdis mokykloje. Vaikams vis daugiau pateikiama namų užduočių, kurioms atlikti reikia kompiuterinių technologijų. Internete vaikai turi galimybę rasti atsakymų į jiems rūpimus klausimus.
  • Kompiuterinis raštingumas yra būtinas šiuolaikiniam žmogui įgūdis. Tyrimais nustatyta, kad ikimokyklinio amžiaus vaikų mokėjimas naudotis kompiuteriu pagerina jų pažintines funkcijas ir pasirengimą mokyklai.

Laisvalaikiui ir socialiniams ryšiams

Dauguma vaikų labiau mėgsta žaisti nei mokytis. Kompiuteriniai žaidimai vaikams patinka, todėl juos vertina daugiau kaip pramogą, nors tuo pačiu ir mokosi. Kompiuteriai ir internetas labai stipriai pakeitė bendravimo būdus. Socialiniai tinklai, SMS, el. paštas padeda bendrauti su vaikais po pamokų ar atostogų metu, plėsti pažinčių ratą, susipažinti su naujais žmonėmis iš tolimesnių kraštų. Vaikai dalinasi įspūdžiais, idėjomis, o tai ugdo jų kūrybiškumą.

Sveikatai

Nuo tam tikro amžiaus vaikai pradeda domėtis sveikata, kūno fiziologija, mityba. Juos domina ligų priežastys ir būdai jį išvengti. Tėvai ne visada gali išsamiai paaiškinti vaikams apie tai. Vaikų smalsumas verčia ieškoti atsakymų internete. Gautos žinios išlieka visam gyvenimui ir padeda išvengti galimų rizikų ateityje.

Neigiami poveikiai

Fizinis

Pernelyg ilgas sėdėjimas prie kompiuterio riboja vaikų fizinį aktyvumą, didina nutukimo, regos sutrikimų, nugaros problemų bei tunelinio riešo sindromo vystymosi riziką. Tyrimais nustatyta, kad vaikai laiko prie kompiuterio nesiekia kompensuoti TV žiūrėjimo laiku. Jie mieliau atsisako sporto. Be to, kompiuteriai pritaikyti suaugusiųjų naudojimuisi, o tai sustiprina vaikams stuburo ar nugaros raumenų pakenkimo riziką.
Ilgalaikis laiko leidimas prie kompiuterio trikdo vaikų socialinius įgūdžius ir tarpasmeninius santykius. Virtualus bendravimas neprilygsta gyvam bendravimui. Nors kompiuterinės sistemos skirtos vaiko socialinių įgūdžių ugdymui, tačiau ar poveikis bus teigiamas, labai priklauso kokiam tikslui vaikas jas naudoja.

Psichologinės problemos

Tyrimai įspėja, kad vaikai nuolatos leidžiantys laiką prie TV ar kompiuterio, turi daugiau psichologinių problemų nei vaikai, kurie skiria tam ribotą laiką. Mokslininkai rekomenduoja darbui su kompiuteriu skirti ne daugiau 1-2 val. per dieną. Jie teigia, kad daugiau nei 2 val. prie kompiuterio praleidžiantiems vaikams 60 proc. didesnė psichologinių problemų tikimybė nei tiems, kurie kompiuteriui skiria mažiau laiko. Dar didesnis pavojus kyla tiems vaikams, kurie mažiau fiziškai aktyvūs. Tačiau fizinis aktyvumas neapsaugo nuo ilgalaikio naudojimosi kompiuteriu žalingo poveikio. Tyrimais nustatyta, kad dažnas ir ilgas TV žiūrėjimas ar buvimas prie kompiuterio sustiprina dėmesio ir aktyvumo sutrikimo simptomus.
Internetas yra galingas įvairios informacijos šaltinis ir juo naudojasi galybė žmonių. Šiuo metu yra labai populiarūs grupiniai pokalbiai ar žaidimai virtualioje erdvėje. Neprižiūrimi vaikai dėl to gali taip pat patirti psichologinės sveikatos sutrikimų. Tyrimais nustatyta, kad pernelyg didelis įsitraukimas į bendravimą ar žaidimus su keletu vartotojų vienu metu gali stiprinti vienišumo jausmą ar depresyvumą ir iškreipti vaiko gebėjimą atskirti tikrovę nuo simuliacijos. Be to, vaikai tampa lengvu išnaudojimo taikiniu virtualioje erdvėje ir apie tai plačiai nušviečiama žiniasklaidoje.
Internetas kupinas pornografijos. Prieiga prie seksualumą demonstruojančios medžiagos jauname amžiuje gali iš esmės sutrikdyti vaiko psichologinę sveikatą.
Ne mažiau grėsmingi vaikų psichologiniai sveikatai yra smurtiniai žaidimai. Tyrimais nustatyta, kad smurtinio pobūdžio žaidimai mažina vaikų jautrumą prievartai ir sustiprina jų priešiškumą bei agresyvų elgesį.

 Ar informacinės technologijos kelia pavojų vaikams?

Informacinės technologijos yra šiuolaikinė mūsų gyvenimo dalis ir jos ženkliai pagerino gyvenimo kokybę. Jų reikšmė žmonių gyvenime tik stiprės ir vaikai privalo mokėti jomis naudotis. Nuo tėvų, globėjų ir ugdytojų priežiūros bei požiūrio priklauso kaip kompiuterinės technologijos paveiks vaiką, teigiamai ar žalojančiai. Jie patys turi būti technologiškai išprusę ir vadovauti vaikų tinkamam naudojimuisi kompiuterinėmis technologijomis.
Pravartu prisiminti, kad kompiuterinės technologijos yra tik lavinimo papildas, bet nepakeičia meno, knygų, muzikos, užsiėmimų lauke, sporto ar gyvo bendravimo su vaikais ar tėvais.

Straipsnį parengė šeimos psichoterapeutė Roma Šerkšnienė. 

Psichologinė pagalba internetu

Skype
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots. (see: www.captcha.net) Įveskite raidės iš paveiksliuko.